Más allá del amor – Joost Kleppe
Opgedragen aan het Leiderdorps Kamerkoor olv Arnaud v. Gelder

 


Más allá del amor is gebaseerd op een gedicht van Luis Cernuda (1902-1963).Hij werd geboren in Sevilla, en was tijdgenoot en vriend van de bekendedichter Frederico García Lorca. Cernuda’s poëzie beschrijft in prachtige beeldenhet verschil tussen ‘droom en daad’, tussen ‘verlangen en werkelijkheid’. Detitel die hij voor zijn verzameld werk koos is dan ook El Deseo y la Realidad.
Joost Kleppe:
‘In dit gedicht vind je deze thematiek duidelijk terug. De openingsregel Tequiero (Ik heb je lief) lijkt het begin van een doodgewone romance. Maar danvolgt een –haast bijbelse- opsomming van beelden, waarmee die liefde wordtuitgedrukt. En al snel wordt duidelijk dat de ik-figuur niet alleen al het mooie,maar ook al het verschrikkelijke van deze wereld met zijn geliefde wil delen.Niet alleen een zachte bries, maar ook een woeste storm. Niet alleen devrolijkheid, maar ook de angst. Niet alleen de liefde, maar ook de dood. En jevoelt als lezer de vraag opkomen: is dit liefde of obsessie? Is de geliefdebereikbaar of een tergend droombeeld? Ik vind dat prachtig, omdat hetaansluit op de paradox van onze Westerse cultuur, waarin de extase vanverliefdheid vaak wordt verward met liefde. -Luister maar naar de tekst vaneen doorsnee popsong, of kijk eens naar een Hollywood-film.- En eerlijk iseerlijk: die verwarring is mij zelf ook niet helemaal vreemd. Want verliefd zijn isverrukkelijk.

In mijn toonzetting van het gedicht is het leidmotief een kleine secunde die open neer gaat op de woorden ‘Te quiero’. De bariton zingt dit onheilspellendemotief meteen na de opening. Een ander terugkerend gegeven is de dalendeen weer stijgende grote secunde, waarmee elke strofe van het koor op dewoorden ‘Te lo he dicho’ hoopvol begint. In de compositie heb ik invloeden vanoude muziek –gebruik van kerktoonladders en veel reine kwinten- latencontrasteren met eigentijdse akkoorden en onregelmatige maatsoorten.’


Andriessen de Klerk Festival - Haarlem



Van 15 september tot 3 oktober bruist de Haarlemse binnenstad van de muziek. Dan wordt gevierd dat Hendrik Andriessen en Albert de Klerk resp. 125 en 100 jaar geleden (in Haarlem) geboren zijn.
Rondom deze componisten is een festival opgezet: orgelconcerten, kamermuziekconcerten, lezingen, een korenlint.  De komische opera ‘de spiegel uit Venetië’ zal te horen en te zien zijn met in het voorprogramma Paul Haenen als Margreet Dolman. 
En op 23 september Concertkoor Haarlem en het Nederlands Begeleidingsorkest olv Ger Vos.
Op het programma staan o.a. het 'Stabat Mater' van de Klerk en ‘ l’histoire de l’enfant de Dieu van Andriessen.
Solisten zijn Carina Vinke-alt/mezzo en Falco van Loon-tenor.
Het concert zal plaatsvinden in de Grote zaal van de Philharmonie en wordt ingeleid door Willem Jan Cevaal.

 

Zakelijk leider Nederlands Begeleidingsorkest geridderd!

 


Hester van Vliet, die in 1993 aan de wieg stond van het NBO, is mede vanwege haar jarenlange inzet voor het orkest benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Al bijna 25 jaar is Hester in alle opzichten de spil van het orkest. ‘Het was haar droom om een orkest op te richten, volledig gespecialiseerd in het ondersteunen van koren en dirigenten en ze heeft met haar visie en haar inspanningen die droom weten te realiseren,’ zei Arnhems burgemeester Boele Staal in zijn lofrede.

Het orkest feliciteert Hester van harte met deze eervolle koninklijke onderscheiding.

 


Dit is uw kans om samen met het Nederlands Begeleidingsorkest en olv Eric Kotterink een klinkend concert te geven.
Van harte aanbevolen !


 

Hulde aan Händel – Barneveld – 8 oktober

 

 

Een feestelijk concert, geheel gewijd aan de componist George Friedrich Händel.

De vocale werken ‘ Coronatoin Anthems’ en ‘ Dettinger Te deum’ werden afgewisseld met de concerten in a-majeur opus 7 no.2 en g-mineur opus 4 no 1 voor orgel en orkest.  Solist was Gonny van der Maten.

Toen Händel zich vanaf 1735 meer toelegde op het combineren van oratoria, gaf hij het orgel als begeleidingsinstrument een voorname plaats en speelde hij daarop, naar gebruik in die tijd, ook tussen de delen en in de pauzes. Vaak trekken orkest en orgel samen op, soms wedijveren ze met elkaar, maar het zwaartepunt ligt bij het orgel waarop de organist naar hartelust kan improviseren.

Voor dit concert; een goede keus van dirigent Ger Vos om de koorleden even een rustmomentje te gunnen en het programma te ‘kleuren’ met deze twee orgelconcerten.

 

Petra Stoute bij de solistenpresentatie In Akoesticum - Ede op 3 september 2016


Veertien solisten lieten zich horen voor een zaal vol met besturen en dirigenten van koren in Nederland.

Zij werden begeleid door Roele Kok-vleugel Gonny van der Maten-orgel  en een strijkkwartet van het Nederlands Begeleidingsorkest.
De dag ervoor hadden diverse solisten gewerkt met Johannette Zomer.
De organisatie van deze solistenpresentatie lag in handen van het impresariaat 10vocaal (Tineke Haveman)
Een vruchtbare dag met veel mooie muziek.

 

De Elias - F. Mendelssohn met Oratoriumkoor Alphen aan den Rijn 20 mei 2016

 

Het Nederlands Begeleidingsorkest kende Patrick Pranger tot dusver alleen als bas van het solistenkwartet CLARUS.
Eén van van kwartetten, waar het NBO regelmatig mee samenwerkt.
Maar nu kennen we hem ook als dirigent en dat was een fijne ervaring.
met solistenkwartet CLARUS : Nienke Otten, Petra Stoute, Leon van Liere en ipv Patrick Wiard Witholt en nog nooit zo’n  mooi schaduwkwartet gehoord waarbij we hierbij noemen: Mirjam Feijer, Marie-Anne Jacobs, Diederik Rooker en Andreas Goetze
Wij kijken terug op een zeer inspirerende avond!

 

AGK-NBO

 

 

Precies: Het Amsterdams Gemengd Koor en het Nederlands Begeleidingsorkest!


Olv Paul Valk brachten we op 1 november een concert voor een uitverkochte grote zaal van het  Concertgebouw. Solisten waren Claudia Couwenbergh-sopraan en Frans Fiselier-Bariton.Een zeer gevarieerd programma, met voor de pauze werken van A. Dvorak. Koor,orkest en solisten brachten eerst samen het Te Deum. Daarna speelde het orkest uit de 9e symfonie het overbekende Largo.Na de pauze Joh. Brahms. Het Geistliches Lied werd begeleid door Harry van Wijk-orgel.  Dan het hoofdwerk: Ein Deutsches Requiem.

We kijken terug op een zeer geslaagd concert en zien uit naar een volgende samenwerking.

 

www.het-agk.nl

 

Lustrumjaar COV Valerius – Barneveld afgesloten


 

Ter gelegenheid van het jubileumjaar bracht COV Valerius olv Ger Vos samen met het Nederlands Begeleidingsorkest twee concerten: op 14 februari 2015 de Paulus van F. Mendelssohn en op 19 december deel 1 t/m 5 van het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach. Het laatste was een co-productie met Concertkoor Haarlem, waar het concert op 20 december in een uitverkochte Philharmonie plaats vond.

Ger Vos zoekt zijn solisten altijd met zorg uit. Met Charlotte Wajnberg, Sara Klein Horsman, Falco van Loon en Bert van de Wetering is het heerlijk musiceren.

Barneveld Vandaag:

‘Een geweldig begeleidend Nederlands Begeleidingsorkest, mooi op elkaar afgestemde solo-stemmen en een overtuigend zingend Valerius maakten afgelopen zaterdagavond dat de uitvoering van het Weihnachtsoratorium van Bach de kroon werd op het 70-jarig jubileum.’

 

Vocale Solistenkwartetten van start

 

 

Het Nederlands Begeleidingsorkest heeft sinds kort een aanbod van vier Vocale Solistenkwartetten. Aan Eric Kotterink de eer om met het kwartet CLARUS te starten.

Eerst het concert met CKOV Hosanna in Spakenburg, daarna met Sursum Corda in Almelo.


Het kan niet mooier… twee keer achter elkaar het Requiem van W.A. Mozart met dezelfde dirigent, hetzelfde orkest én hetzelfde solistenkwartet.

Zo kom je net iets verder met elkaar, dat is het idee.

In Spakenburg klinkt naast het Requiem nog Ps. 42 van F. Mendelssohn, In Almelo het Stabat Mater van J. Haydn.


www.sursumcorda-almelo.nl

www.ckov-hosanna.nl

 

Reactie van de voorzitter van Sursum Corda, Jan Verhaegh


We kijken terug op een fantastische uitvoering.

Het was de eerste keer dat we hierbij samenwerkten met het Nederlands Begeleidingsorkest en we werden getroffen door hun prima inzet en enthousiasme,  zowel bij de generale repetitie als bij het concert.

Een nieuwe ervaring voor het koor was dat het orkest zelf een solistenkwartet aanbood, in ons geval het CLARUS kwartet. Dat werkte goed en gemakkelijk en het wekte veel bewondering bij zowel koor als publiek. Dit kwam al tot uiting bij de nazit,

Kortom, wij kijken terug op een fantastisch concert met een mooie muzikale begeleiding door het Nederlands Begeleidingsorkest en de met hen samenwerkende solisten van het CLARUS kwartet.

 

 

Shakespeare-partsongs – Bart Visman

 

 

Samen met Projectkoor Gabriël Faure olv Monique Suring heeft een aantal musici van het NBO zich gebogen over een nieuw werk van Bart Visman.

Hij was tijdens de repetities zelf aanwezig om aanwijzingen te geven, een zeer inspirerende samenwerking tussen koor, dirigent, orkest en componist.

Shakespeare-partsongs is verzameling van vier sonnetten van Shakespeare  waarin Visman naar eigen zeggen zijn ‘neus heeft gevolgd’ om de sfeer van de achterliggende melancholie te verlaten in klank. De teksten gaan over liefde en dood, iets anders is er niet. Er wordt een sfeer geschetst van donkere wouden, druïden en eenzaamheid.

Zowel op de première op 22 november (Diever) als op het tweede concert op 24 november (Havelte) was de kerk tot de laatste stoel bezet. Behalve Visman stonden Joh. Brahms – 4 Gesänge en B. Britten – Suite voor Harp op het programma.

Het publiek reageerde erg enthousiast op het nieuwe werk van Visman. Wij zeggen als NBO: Het is voor koren in Nederland echt een aanrader om dit eens te programmeren !

De sonnetten:

1. Music to hear

2. O thou, lovely Boy

3. Let not my love

4. Not marble

 

Wervelend Jubileumconcert ‘The Joy’

 

 

Het koorseizoen 2012-2013 van ‘The Joy’ olv Marleen van de Kolk stond in het teken van het zilveren jubileum met als afsluiting een spectaculair prom-concert.

Het Nederlands Begeleidingsorkest heeft dit koor leren kennen in 2008, toen we gezamenlijk twee kerstconcerten gaven. En dan nu dit jubileumconcert.

De DVO hal in Bennekom was omgetoverd tot een ware concertzaal en al een week van te voren waren alle 800 kaarten verkocht.

‘Colours of Joy’ was de titel van het concert, en kleurrijk was het! Bijna honderd enthousiaste zangers, Triple B Big Band, het Nederlands Begeleidingsorkest, twee solisten en een Jazzdansgroep stonden garant voor een heerlijk avondje uit. Het programma was ‘prom-bestendig’: een kruisbestuiving tussen klassieke en lichte muziek.

Na afloop, tijdens het Meet & Greet, werd zeer enthousiast nagepraat onder het genot van een hapje en een drankje.

 

Afscheidsconcert Gé van der Steen

 

 

 

 

De Messe Solennelle van Giocchino Rossini wordt meestal niet met een heel orkest uitgevoerd maar met orgel en harmonium.

Op 4 april 2013 was dit wel het geval, en daar was een bijzondere reden voor:  Het was het afscheidscadeautje voor dirigent Gé van der Steen van Oratoriumkoor Asaf .

De Maartenskerk te Hillegom was voor dit finale optreden tot in de laatste hoeken gevuld met muziekliefhebbers om dit gedenkwaardige concert bij te wonen.

Het Nederlands Begeleidingsorkest heeft met zeer veel plezier haar rol als afscheidscadeautje vervuld!

Van de dirigent kregen we de volgende reactie:

 

Deze maand heb ik na 45 jaar mijn afscheid gevierd als koordirigent.

Ik heb in deze periode veel schitterende muziek met veel verschillende orkesten mogen uitvoeren.

Mijn slotconcert met de Messe Solennelle van G. Rossini en met het Nederland Begeleidings Orkest was een echt feest. En niet alleen dit concert was een feest.

Mijn laatste drie concerten heb ik mogen uitvoeren met dit orkest.

Ook de repetities zijn voor mij fijne uren geweest. Zo prettig, ontspannen,  maar wel geconcentreerd werken is de heerlijkste vorm van musiceren.

Orkest, bedankt en nog heel veel succes gewenst.

Gé van der Steen.


Mendelssohn in een uitverkochte Philharmonie

 

 

Foto: Duco de Vries

 

Op zondagmiddag 4 november bracht Concertkoor Haarlem o.l.v. Ger Vos een schitterende  Elias ten gehore. Het publiek was na afloop laaiend enthousiast en hield niet op met applaudisseren.

 

Felix Mendelssohn schreef dit  dynamische en dramatische oratorium in 1846 voor het Birmingham Musical Festival voor een groot koor.


Concertkoor Haarlem is met zijn 100 leden uitermate geschikt om dit werk te programmeren.  Door de grote concentratie en dicipline van het koor bleef de klank transparant en lenig. Tel daarbij op vier uitstekende solisten  (Claudia Patacca, Joke de Vin, Marcel Reijans en Frans Fiselier), Vocaal Ensemble Vivavoce en Timo Nijkamp van de Koorschool Haarlem.

 

Dirigent Ger Vos, waar we vaker mee samenwerken,  heeft altijd op een prettige manier de touwtjes strak in handen. Voor het orkest is dat heerlijk musiceren, en dat hebben we dan ook gedaan.


We kijken terug op een fijn concert en hopen Concertkoor Haarlem weer eens te treffen op het podium.

 

Indrukwekkende Matthäus in Hengelo

Repetitie in de Stadhuishal van Hengelo.
Repetitie in de Stadhuishal.

De monumentale stadhuishal van Hengelo (O) was op 30 maart de 'place to be' en de muziekliefhebbers hebben dat goed aangevoeld. De concertzaal was tot de laatste plek bezet
en het publiek heeft genoten van een indrukwekkende uitvoering van de Matthäus Passion door TCOV Hengelo.
Een leuke bijkomstigheid van de concerten in de stadhuishal is dat tijdens de generale repetitie op 29 maart het stadhuis gewoon open is voor allerhande zaken. In de wandelgangen loopt men dan muisstil naar het loket en pikt een graantje mee van deze prachtige muziek. Niemand verbreekt de betovering.
Het is altijd prettig samenwerken met dirigent Jan Kruisselbrink en een uitvoering van oude muziek is bij hem en onze concertmeester Evert Jan Schuur in goede handen.
TCOV Hengelo staat garant voor uitstekende solisten, die toch een groot deel van de Matthäus Passion moeten dragen, en het koor zelf is gewoon goed.
Op 22 maart 2013 treffen het Nederlands Begeleidingsorkest en TCOV Hengelo elkaar weer. Dan staan 'Die sieben letzte Worte Christi am Kreuz' van César Franck en de Missa nr. 9 in D van Johann David Heinichen op het programma.

 

Alles valt op zijn plaats in Amersfoort

 

 

 

Toonkunst Amersfoort (met dirigent Bas Ramselaar) is voor het Nederlands Begeleidingsorkest  een oude bekende, waar het altijd prettig mee samenwerken is. Zo ook dit keer.

Het is tijdens de repetities altijd hard werken in een lege over-akoestische kerk om koor, orkest en solisten op elkaar afgestemd te krijgen. Maar in goede harmonie hebben we deze Matthäus Passion voorbereid. (zie foto)

Toonkunst Amersfoort had van te voren wat zorgen of de woensdag wel zo'n goede dag zou zijn voor een concert. Welnu, de St.Joriskerk was tot de laatste plek uitverkocht.

Een zeer geconcentreerd publiek luisterde naar een koor dat boven zichzelf uitsteeg, solisten die het beste van zichzelf lieten horen en het Nederlands Begeleidingsorkest, professioneel en bevlogen als altijd.
Zo werd het een een pareltje van een Matthäus Passion.

Secretaris Jaap de Zwart in een reactie:

Namens het bestuur wil ik mijn complimenten maken met betrekking tot jullie begeleiding van de Matthäus Passion. Zelden hebben wij een mooiere uitvoering meegemaakt. Alles viel op het juiste moment op zijn plaats.

Iedereen binnen ons koor heeft genoten van jullie orkestrale kwaliteiten die ieder moment tot een hoogtepunt hebben gemaakt.

Veel dank daarvoor.

Wij verheugen ons alweer op de samenwerking in november waarbij het Requiem van Mozart het muzikale moment zal worden.

Gastvrijheid en mooi concert in Rhenen

 

Repetitie in Rhenen.

 

 

Het Nederlands Begeleidingsorkest is zaterdag 17 maart het Passionen-seizoen begonnen in Rhenen. We begeleidden in de Cunerakerk COV Euphonia o.l.v. Harry Brasser en solisten in de Johannes Passion van Bach. Het was de eerste keer dat wij samenwerkten, maar dat was aan niets te merken!

 

 

We kijken terug op een fraai concert, maar zeker ook op de bijzonder sfeervolle orkest- en generale repetities. En natuurlijk zorgde ook de koffie en de broodjes voor een goede aftrap van onze Passionen!

 

 

Het koor was ook tevreden, getuige het mailtje dat we mochten ontvangen:

 

 

Mede dankzij het NBO zien we, het hele koor en het bestuur, terug op een zeer geslaagd concert. De loftuitingen waren en zijn niet van de lucht. Alleen maar blije en tevreden geluiden!

 

Van veel kanten hoorden we dat jullie zo licht en transparant speelden. Het was goed.

 

En fijn dat jullie gastvrijheid hebben ervaren.
Wij wensen jullie nog veel goede Passionen!

 

Jury vol lof over ons orkest

 

Het concert in Lelystad. foto Stella Maris

 

De uitvoering van het Weihnachtsoratorium door Stella Maris en het Nederlands Begeleidingsorkest op 17 december 2011 in het Agora Theater in Lelystad, is genomineerd voor de Amateurkunstprijs Lelystad 2011. Uiteindelijk ging die prijs naar een uitvoering van Engelse koormuziek door het het Kamerkoor Lelystad, maar daarmee was de nominatie niet minder eervol.

 

Blij zijn we met name over hetgeen de jury over het aandeel van ons orkest schreef:

 

Het begeleidingsorkest overstemt het koor niet. Er is een mooie balans. De musici zijn duidelijk allen professionals en zetten een prima product neer.

 

De interactie met de dirigent is goed. Hij heeft duidelijk invloed op datgene wat ze doen en alle touwtjes in handen. Deze avond is niet ‘de volgende schnabbel’ en de concentratie is groot.

 

 

Er wordt niet alom op authentiek instrumentarium gespeeld, maar dat doet niets af aan de muziek, integendeel, met name bij de blazers leidt het spelen op ‘moderne’ instrumenten doorgaans en ook nu weer tot een beter muzikaal resultaat.

 

De trompetsectie geeft natuurlijk direct in deel één een fraai visitekaartje af. Vanaf het begin af aan is het tempo behoorlijk snel, zonder dat dit overigens ten koste gaat van de kwaliteit.

 

U leest hier meer over de nominatie.

 

Eerste Weihnachtsoratorium van Stella Maris

 

Repetitie in Lelystad.

 

 

Het was zaterdag 17 december een spannende avond voor COV Stella Maris in Lelystad, want in het plaatselijke Agoratheater voerde het koor voor het eerst delen uit Bachs Weihnachtsoratorium uit.

 

Vrijdag was er al fijn gerepeteerd, met de bevlogen dirigent Henk Trommel. Het koor had deze dag weer uitstekend voor de inwendige mens gezorgd!

 

En zoals verwacht verliep het concert zelf op zaterdag ook prima. Het aandachtige publiek genoot niet alleen van het accuraat zingend koor en ons orkest, maar ook van de solisten Lauren Armishaw (sopraan), Eline Harbers (alt), Joost van der Linden (tenor) en Julian Hartman (bas).

 

Omroep Flevoland heeft over het concert een reportage gemaakt. De geluidskwaliteit houdt niet over, maar wie dat geen probleem vindt kan hier de reportage terugzien.

 

Wat vond u van het concert, het koor, het orkest en de samenwerking? Laat het ons weten per e-mail!

 

Reactie van Dirk Kamminga: 'Voor mij was de uitvoering van het Weihnachtsoratorium grote klasse. Het was werkelijk een KERSTfeest! Bijzondere vermelding verdient de solo van de fluitiste, fantastisch.'

 

Reactie van Riet van der Honing: '

 

Ik heb volop genoten van de uitvoering van het Weihnachtsoratorium. Ik vond de samenwerking en de sfeer onder elkaar perfect. Samen hebben wij er een mooi concert van gemaakt. Na afloop heb ik heel veel enthousiaste reacties van het publiek gehad, over het orkest, het koor en de solisten.'

 

Mooi 'debuut' voor Wilbert Berendsen

 

Bachvereniging en Begeleidingsorkest (foto E. Berendsen)

 

 

Het Nederlands Begeleidingsorkest toog zaterdag 10 december naar Doetinchem om samen met de plaatselijke Bachvereniging vier delen uit Bachs Weihnachtsoratorium uit te voeren.

 

Het was een bijzondere avond voor de Bachvereniging. Dat niet zozeer vanwege het repertoire; Bachs kerstoratorium stond al dertien keer eerder op het programma. Nee, het bijzondere zat hem in dirigent Wilbert Berendsen, die voor het eerst een grote productie bij het koor leidde.

 

En er zullen nog vele volgen, waarschijnlijk allemaal even succesvol als dit 'debuut'. De Doetinchemse Bachvereniging is een prima koor, en ook de solisten (sopraan Irma ten Brinke, alt Janine Pas, tenor Falco van Loon en bas Bert van de Wetering) lieten zich van hun beste kant zien en horen.

 

De afgeladen Catharinakerk beloonde de uitvoerenden met een ovationeel applaus, zoals een kennelijk zeer tevreden bezoeker ook twitterde.

 

En De Gelderlander was ook positief gestemd: 'Er werd strak gezongen, vlot en heel alert gemu­siceerd en goed op elkaar inge­speeld'.

 

Wij hopen op een snelle nieuwe samenwerking!

 

Wat vond u van het concert, het koor, het orkest en de samenwerking? Laat het ons weten per e-mail!

 

Wij ontvingen een dank-mail van dirigent Wilbert Berendsen: 'Graag wil ik jullie, zangsolisten en het orkest, nog heel hartelijk bedanken voor de plezierige samenwerking afgelopen zaterdag, en natuurlijk ook voor de fantastische manier waarop jullie muziek gemaakt hebben! Het samenwerken was prettig en ontspannen en de uitvoering geweldig, krachtig, bezield en kleurrijk. Ook in het koor heeft iedereen van jullie genoten.'

 

Bekijk hier ouder nieuws

 

 

 

 

 

 

 

Bekijk voorwaarden Voorwaarden - © Nederlands Begeleidings Orkest